Vad är profilkläder

Profilkläder är ett kul och supersmart sätt att göra reklam på och själv tycker jag att det är något som alltfler företag borde syssla med. Jag tänker på alla miljoner som spenderas på broschyrer och tidningsannonser, för att inte tala om radio- och Tv-reklam som, med handen på hjärtat, faktiskt är ganska irriterande. Varför lägga så mycket av sin budget på detta då man istället kan syssla med något så bra som profilreklam?

Jag får ofta frågan vad det är som är så bra med att ge bort gratisgrejer till folk. Poängen med all form av profilreklam är att man ger bort presenter med sin logo på som sedan mottagaren kan använda i massa olika sammanhang. På så sätt gör man dels reklam till den person som har fått ta emot gåvan, men också bland alla dem som sedan exponeras för den. När det kommer till profilkläder har man många alternativ, alltifrån träningskläder till finkläder, men poängen är alltid den samma: att man skall synas så mycket som möjligt, så länge som möjligt.

Hur funkar det?

Ta till exempel en enkel T-shirt. Man designar och trycker upp den och delar sedan ut den till sina anställda. Med det gör man dem alla glada, samtidigt som de för firmanamnet vidare genom att ha den på sig vid olika tillfällen. Vid en mässa kan man dela ut gratiskepsar – mycket uppskattat av dem som får dem men också ett sätt att få extra uppmärksamhet på, både under och efter mässan. Ge en lite finare vinterjacka till en uppskattad klient – han eller hon kommer bli glada, vilja fortsätta det goda samarbetet men också visa din logo för alla dem som denne sedermera kommer i kontakt med under de kalla vintermånaderna.

Under åren ser jag hur de som väljer kvalitativa profilkläder får massor av positiv feedback och hur väl reklamen funkar. Det finns ju inte många andra former av marknadsföring där folk till och med ber om att få ett exemplar, eller hur?

admin